Tommy Hilfigers amerikanska dröm
Få klädmärken associeras så starkt med amerikansk livsstil som Tommy Hilfiger. Det grundades 1985, men faktum är att Hilfigers bana inom modebranschen egentligen började redan 1969, med butiken People´s Place.
1970-talsvindarna blåser in
Tommy Hilfiger föddes i Elmira, New York, där han startade sin första affär vid unga 18 års ålder. Vid det laget hade han ännu inte hunnit gå ut high school men hans ambitioner och talanger började redan formas. Idén till butiken växte fram efter att han inspirerats av de stora musikgrupperna som The Beatles, Rolling Stones och The Who. Han köpte, sydde om och sålde vidare jeans till jämnåriga ungdomar i området - de som var ute efter något rebelliskt och coolt, som bröt mot den propra helyllestilen. Helt enligt det annalkande 1970-talets anda såg Tommy Hilfiger ett behov och gav folk det de ville ha. Så när butiken The People´s Place öppnade gick det riktigt bra och den blev snabbt mycket populär.
En lågkonjunktur mot slutet av 1970-talet kastade honom dock in i en kedja av motgångar. Först tvingades han ansöka om konkurs på grund av ekonomin och sedan, trots mycket hårt arbete, fick han inte mer än kortvariga anställningar som designer hos olika företag innan de skickade honom vidare. Under tiden levde alltjämt drömmen om ett eget varumärke kvar.
American preppy
När Tommy Hilfiger 1984 mötte Mohan Murjani, en indisk entreprenör på jakt efter en designer för en herrkollektion till sitt företag, vände hans lycka äntligen. De kom överens om att Hilfiger skulle få designa för Murjani, och dessutom under eget namn. För att skapa publicitet sattes en djärv och anmärkningsvärd reklamkampanj igång, där Tommy Hilfigers namn sattes upp på billboards och associerades med den tidens stora designers. Kampanjen väckte inledningsvis starka reaktioner i branschen, men det fungerade. Efter en kort tid syntes Hilfigers preppy designs och logotypen med de röda, mörkblå och vita signaturfärgerna överallt. Den nyckfulla modebranschen skulle dock komma att leverera nya utmaningar för Tommy Hilfiger och hans företag, och runt millennieskiftet började populariteten och efterfrågan på kläderna avta.
MAN
Att ge upp är dock knappast Hilfigers melodi, så han ägnade de följande tio åren åt att se över och arbeta upp varumärket igen. Idag står det starkare än någonsin och levererar ständigt fantastiska kläder på catwalken och i butiker världen över. Inte nog med det, Tommy Hilfiger arbetar även aktivt med målsättningar för miljön, inkludering och jämställdhet, vilket visar på företagets förmåga att ha ett modernt och hållbart förhållningssätt och arbeta hårt för det som krävs.
Trots upp- och nergångar har Tommy Hilfiger visat att genom strävan och drivkraft kan man åstadkomma vad som helst. Vi på Johnells är glada över att tillgängliggöra varumärkets produkter, och den livsstil det står för. Ett aktivt liv fyllt av glädje, med kläder som matchar just detta.
KVINNA
Hilfiger-inspo
I sommar slår vi ett extra slag för Tommy Hilfigers skjortor i linneblandning som finns både i vitt och i olika färger. För att riktigt sätta den där sommarstilen väljs med fördel ett par shorts till, och gärna med Tommy Hilfigers vita sneakers. Bärbart, bekvämt och stilfullt! För dam finns också utmärkta designs, exempelvis den vita blusen i siden som är ett riktigt nyckelplagg att ha i garderoben. Bär den gärna instoppad till en mörk byxa eller kjol för en dressad look. Hilfigers Cara Flare skirt är ett annat plagg som fångar den amerikanska preppystilen på absolut bästa sätt och går att variera i det oändliga. Och så har vi ytterligare en favorit i Veronica jacket , en jeansjacka med subtila, unika detaljer som passar perfekt under sommarhalvåret.
Klicka runt här på johnells.se för fler inspirerande plagg till din Tommy Hilfiger-look. Även i utvalda butiker.