The Story of Jeans
“Jag ångrar bara en sak, att inte ha uppfunnit jeansen” - Yves Saint Laurent
Vi har alla minst ett par i garderoben. De flesta har nog fler. Mörka, ljusa, svarta och vita. Rena, tvättade, söndrade och lappade. Ja, jeansen kommer i så otroligt många variationer och modeller. Men hur kunde denna, egentligen simpla, byxa bli så stor? Och hur har den överlevt i snart 150 år?
Made of gold
Vi tar det från början! Eller i alla fall det man oftast säger är början. Den amerikanska vilda västern. Vi känner alla igen den bild som kommer upp i huvudet när man säger de orden. Hästar, cowboys, salonger med hurtig pianomusik och någonstans långt bak i huvudet viskas det om att vaska guld. Guld, vi stannar på det ämnet ett tag.
Under det sena 1800-talet var guldindustrin, om man nu kan kalla män som för hand hackar guldklimpar ur berggrunden för industri, blomstrande. Folk från hela världen sökte sig till att gräva guld i USA. Långt ned i gruvorna i södra Amerika grävdes och hackades guld fram av män som inte var rädda att få skit under naglarna. Till detta krävdes också slitstarka kläder som faktiskt höll och det är här jeansens resa börjar.
Det hela startar en morgon när skräddaren Jacob Davies får höra att fickorna på en mans snickarbyxor spruckit i sömmarna. Davies får då en idé, varför inte använda samma knappar han just använt till hästsadeln att förstärka byxorna med? En knapp i varje hörn och man måste slita av tyget för att de ska gå sönder. För att få ett patent måste han dock först hitta en affärspartner, det är här Levi Strauss kommer in i bilden.
I ett brev till Strauss, som sålt de första paret, skriver Davies om sin idé och Strauss nappar snabbt och 1873 får de det första amerikanska patentet att tillverka “blue jeans". 145 år sedan alltså, men hur har jeansen lyckats överleva så länge? Det finns inte ett enda plagg på denna jord som har gjort en liknande resa som de blå denimbyxorna.
Jeans är symoblik
Svaret ligger i symboliken. Jeans har egentligen aldrig bara varit ett plagg. Redan från starten var det en symbol för en livsstil och det har sedan dess fortsatt. Jeansen har symboliserat allt ifrån ungdom, fred, tillhörighet och mycket mer.
Strax efter jeansens introduktion till världen kom biografen. Nu började filmer med cowboys ridande efter skurkar visas på den vita duken. Cowboys bärandes jeans. Cowboys blev ett med jeansen och användes i stora marknadsföringskampanjer. De blev en symbol för en häftig livsstil som man ville efterlikna och skulle man göra någon form av arbete var det jeansen man drog på sig. För än så länge var det fortfarande ett arbetsplagg.
Efter andra världskrigets slut kom nästa tid för jeansen att återigen slå igenom i folks hjärtan. Det var även i detta skede som jeansen blev ett vardagsplagg. Ungdomar i USA började bära jeans till vardags efter att stjärnor som James Dean bar dem i sina filmer. Jeansen blev en symbol för den rebelliska ungdomen som ställde sig mot samhällets normer.
På 70-talet användes de av hippierörelsen för att ena alla under en och samma “uniform” med de utsvängda benen och de olika loggorna och mönstren. Några år senare introducerades “baggy jeans” som ett plagg för hip-hoparna och blev deras symbol. Musiken har varit en stor del av jeansens utveckling och spridning. Jeansen blev på så sätt en symbol för de olika livsstilarna som kändisarna representerade och detta har hängt med sedan dess.
Idag är jeansen nog det plagg som alla människor känner igen sig i. Oavsett om man är ett barn, en förälder eller morförälder så har man minst ett par jeans i garderoben. Det ska bli spännande att se hur länge jeansen orkar hålla sig kvar i våra liv. 150 år har snart gått, vi tror på 150 till!