Handplockat med Martin
Säg hej till Martin – herrinköpare på Johnells!
Vi passade på att haffa vår egen Martin Lindholm, mellan
inköpsmöten, för att höra vad vi ska satsa modemässigt på under
hösten. Det blev ett gott snack om nittiotalstrenden, höstens stora
måste; pile och hur den aktiva outdoor-trenden på allvar tar plats i
Johnells sortiment.
Hej Martin! Berätta för oss – hur ser hösten på Johnells ut?
Hösten på Johnells 2021 känns väldigt spännande! Vi ser ett delvis nytt och mer
aktivt Johnells än vad vi kanske någonsin gjort. Ett fokus kring människans vilja att
upptäcka, utforska samt utmana sig själv har varit en ledstjärna för oss när vi
handlat in höstens varor – vilket inte minst kommer synas i vår kommunikation. Vår
höstkampanj har temat ”Din livs stil”, vilken handlar om att hjälpa alla våra kunder
att matcha sin livsstil - med sin klädstil. Många har omvärderat och ändrat sin
livsstil under det gångna året, där hemarbete och mer tid för träning och
utomhusaktiviteter har fått mer utrymme och där vill vi på Johnells hjälpa till att
göra vad vi kan för att våra kunder ska hitta sin nya stil med oss. Ett välkommet
avbrott i en annars prövande tid.
Att fläta ihop detta och få det att kännas naturligt på Johnells känns kanske
konstigt, men det skulle jag säga att det inte är. Sport och outdoor har under en tid
haft tydliga influenser in mot fashion och de olika stilarna är idag mer synonyma
än vad man kan tro. Tekniska material blandas med mode och en väldigt intressant
look ser dagens ljus.
För Honom
Hur ser höstens färger och material ut?
Vi ser att färger som är lite ljusare än vad denna årstid normalt sett brukar erbjuda
känns väldigt relevanta och fräscha. Grön och Beige i olika toner är ett måste och
gärna våga köra en mer monokrom look och bara bära en färg. Pile-tröjan
känns superrelevant och gärna i kombination med en väst
och ett par cargo pants.
Vilka nya varumärken ser vi hos Johnells i höst?
Som nyheter på herr denna säsong ser vi varumärken som är tänkta att
komplettera och inspirera dig till att fortsätta bygga din livs stil. The North Face
,
Gramicci, Diem, Lacoste
, Peak Performance
, Napapijri
, Clarks
och C.P. Company
tillhör de nya i vår varumärkesportfölj. Vissa har ni säkert sett hos oss förut, men nu
med en liten annan framtoning.
Vilka trendplagg och trendmaterial gäller för hösten?
Största trenden är Pile
. I tröjor, västar, skjortor och byxor så har denna kvalitet
åter letat sig in och blivit ett måste i garderoben i någon form. Den har för många
en stark förknippning med utomhusmiljö och natur men denna kvalitet kan så
mycket mer och fungerar ypperligt som ett övergångsplagg eller värmande andra
lager när kylan kommer. Just att du kan hitta Pile i så många olika varianter och
tjocklekar har också gjort den till ett alternativ även för den som drar åt det mer
dressade hållet. Detta känns som den nya lättviksdunvästen
som många valde att
bära under exempelvis sin ullrock.
Pilen skapar ny spännande konstrast mellan det
uppklädda och det mer sportiga urbana.
För Honom
Hur ska jag tänka styling under hösten?
Jag slår ett slag för den lite mer autentiska outdoor-looken. Jag tänker grova
ullskjortor
som agerar ytterplagg, alternativa byxor
i lösare silhuett och hiking boots.
I allmänhet saker som tål att användas och slitas med värdighet. Att de
nämnda typerna av plagg även kan brytas ut och kombineras med mycket annat
gör dem till viktiga och spännande inslag i din garderob anser jag.
Vilket är ditt favoritplagg till hösten?
Jag har många favoritplagg i år och har svårt att bara välja ett! För mig handlar
det mycket om en look som jag eftersträvar. Men Acnes jeans 1996 Light Blue
Trash kommer jag att bo i.
Till sist – vilket plagg köpte du själv senast?
Mitt senaste inköp var faktiskt ett par skor. Ett par Clarks Wallabee Boots.
För mig är detta mer än ett par skor. Det är min uppväxt, det är musikaliska
förebilder och laddat med attityd och stil. När Clarks nu äntrar scenen igen så har
man exakt den approachen som varumärke som jag fastnade för som ung
tonåring. Att nu dessutom befinner sig i en tydlig 90s/millenial era gör att det
känns helrätt att ha i vårat sortiment. Här finns hög igenkänningsfaktor och "must
have" känsla.
Stort tack Martin!